zondag 1 juli 2012

Yarn Bombing

Ik kwam toevallig via Facebook achter het gegeven Yarn Bombing.

Geen idee wat het precies was, er stonden wat foto's van een gehaakt snorretje op zo'n plaats geplakt dat het een gezichtje maakt (ik heb het fotootje hier even stiekem bijgezet, denk dat dat wel mag, anders graag even een berichtje)
Als freubelaar kon ik natuurlijk mijn interesse niet bedwingen en ben op internet nog eens verder gaan zoeken.

Yarn Bombing ofwel wildbreien is een tijdelijke vorm van street art, soms ook wel graffiti knitting genoemd, maar die benaming vind ik persoonlijk wat minder geschikt.













De benaming graffiti suggereert toch dat het een soort vandalisme is en aangezien er niks wordt beschadigd of vernield vind ik dit niet juist.
Wie het wanneer precies heeft verzonnen is niet bekend, maar er zijn werkjes bekend van in 2004 en 2005 en van over heel de wereld. Sommige Bombings zijn kleine dingetjes, maar er zijn ook mega projecten bekend. Ik heb op internet nog wat meer foto's bijeen geraapt (de plaatjes zijn dit keer stuk voor stuk jatwerk) en voor wie het interesseert is simpel intypen in Google genoeg om nog veel meer mooie werkjes te zien. Het is over het algemeen niks politieks, het is puur het verfraaien van de saaie stadsomgeving. Het wordt gezien als een vorm van kunst uiting en in 2011 was er zelfs een tentoonstelling in Artis

Ik zal in ieder geval goed om me heen kijken om gevallen van yarn bombing te spotten en als het mogelijk is om ze op de gevoelige plaat (tegenwoordig chip) vast te leggen

Verder wil ik nog even melden: insteken-omslaan-doorhalen-af laten gaan, dat is het recept!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten